Det er ikke så lett å spå om fremtiden, men når det gjelder utdanning er det likevel en viss grad av sikkerhet om hva vi kommer til å ha behov for i tiårene som kommer. Med det økende antallet eldre, vil det helt sikkert bli behov for flere varme hender innen helse og omsorg, og med internetts utvikling kan vi nok ganske sikkert si at mange journalister kan få en vanskelig tid. Vi vet ikke hvor lenge Norge vil ha behov for et stort antall petroleumsingeniører, men det vi nok kan si helt sikkert er at behovet for digital kompetanse og utdanning innen IT vil fortsette å øke i overskuelig fremtid.

Innenfor IT finnes det mange forskjellige retninger. Noen driver med programmering, andre med sikker it-drift, mens andre igjen fokuserer på webutvikling eller spilldesign. Nå kommer det til og med en egen utdanning for såkalte IT-leger, så alternativene florerer.

Gode jobber og god betaling

Mulighetene er med andre ord mange, og det er også slik at de fleste stillinger innen IT er relativt godt betalt. Her har man med andre ord muligheten til både få en ettertraktet kompetanse og tjene gode penger, med mindre man er for redd for å bli kalt for nerd. Glem derfor stereotypiene, og kom i gang med en utdanning for fremtiden! Ofte kan man til og med oppleve å få jobb lenge før man er ferdig med utdanningsløpet. Det er også som regel stor jobbsikkerhet innenfor IT, selvfølgelig med visse unntak som start-up-bedrifter der man tar litt mer risiko for å være med på noe nytt og spennende.

IT-drift – stort potensial

IT-drift er en svært viktig oppgave, noe av de fleste av oss har fått kjenne på kroppen i møte med ulike systemer. Når noe går galt, er det helt nødvendig og ofte presserende å få tak i en person som kan løse det. Jobber du innen IT-drift, vil nettopp du bli en slik person. IT-drift gir varierte oppgaver, og fordi de fremstår som nærmest umulige for vanlige dødelige, er dette også arbeid som gir god betaling.

Hvor flink du blir og hvor mye erfaring du får vil avgjøre om du havner som driftsansvarlig eller litt lenger nede i hierarkiet med mer direkte kontakt med brukerne. I så tilfelle er det også viktig å huske at drift ikke bare handler om maskinvare og programmer, men også om den menneskelige dimensjonen i møte med kolleger som har litt mindre peiling på IT.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *